بررسی نقش و ارتباط محیط های ساخته شده(میدان شهری) بر تقویت حس تعلق به مکان در بازارهای تاریخی
کد مقاله : 1086-UOT
نویسندگان:
عظیم عثمانیان *1، عبدالقادر قدرت گوجار2
1دانشگاه آزاد واحد تهران مرکز
2مهندس مشاور
چکیده مقاله:
تعاملات اجتماعی و کیفیات محیطی در فضاهای شهری ایجاد شده؛ که بازار و میدان از مهمترین این فضاها هستند. ارتباط کالبدی،کارکردی و معنایی این فضاها در کنارهم باعث افزایش کیفیت محیطی این فضاها می گردد. از آنجایی که بافت فشرده در مجاورت بازارتاریخی مانع دید مطلوب و مناسب میگردد با باز شدن میدان دید به واسطه فضای ساخته شده، قابلیت ثبت تصویر در خاطر بازدیدکنندگان و ارتباط عاطفی موثرتر با این فضا مقدورمی شود. این حس به پیوند فرد با مکان منجرشده و انسان در آن خود را جزیی از مکان می داند و براساس تجربه های خویش از مکان نقشی برای در ذهن تجسم نموده و مکان برای او قابل احترام می شود. روش تحقیق توصیفی تحلیلی کیفی می باشد و از طریق مشاهده میدانی داده ها قابل کسب می باشند.
در این مجموعه های شهری عناصر کالبدی از طریق ایجاد تمایز محیطی و ارتباط درون و بیرون در فضاها و نوع ساماندهی و چیدمان اجزا کالبدی به ایجاد حس تعلق می پردازد.
از تحلیل یافته ها چنین استباط می‌گردد که که وجود فضای ساخته شده (میدان امام خمینی) حول بازار سرپوشیده ارومیه این امکان را فراهم میگرداند که منظر بازار و فعالیت در آن در محیطی وسیع تر قابل مشاهده بوده، معانی و نمادها و کیفیات محیط بهتر درک گردند و ارتباط بهتری بین ناظر و مکان برقرار شود و حضور فضاهای شهری در مجاورت و ارتباط با بازارهای تاریخی بر افزایش حس تعلق به مکان موثر باشد.
کلیدواژه ها:
حس تعلق به مکان، محیط ساخته شده، میدان، بازار تاریخی، ارومیه
وضعیت : مقاله پذیرفته شده است
هفتمین همایش ملی معماری و شهرسازی در گذر زمان