ارائه راهکارهای بهبود کیفیت فضایی مترو در شهر تهران
کد مقاله : 1068-UOT
نویسندگان:
الهام اشرفی1، حسن خاکسار *2
1گروه معماری و شهرسازی دانشگاه بین المللی امام خمینی (ره)
2دانشگاه آزاد اسلامی واحد تهران شمال
چکیده مقاله:
مترو یکی از سیستمهای حمل و نقل همگانی انبوه بر می‌باشد که نقش موثری در جابجایی شهروندان در کلان‌شهرها و حرکت به سمت توسعه پایدار دارد. کیفیت خدمات ارائه شده توسط این سیستم تاثیر به سزایی در مطلوبیت و افزایش جذب مسافر دارد. یکی از نکاتی که به تازگی و با توجه به موضوع کرونا در خصوص متروی شهر تهران مطرح شده است کاهش مطلوبیت و استفاده از این سیستم در حمل‌ونقل شهری است. در این مقاله به بررسی مولفه‌های کیفیت فضایی موثر بر رضایتمندی کاربران مترو پرداخته شده است. تمرکز مقاله بر بررسی مولفه‌های عملکردی بوده است. خط یک مترو شهرداری تهران به عنوان مطالعه موردی این مقاله بررسی شده است. برای تعیین مولفه های موثر از تکمیل پرسشنامه بین کاربران ایستگاههای مترو خط 2 تهران و به کارگیری تکنیک تحلیل عاملی استفاده شده است. براساس نتایج بررسی‌ها، پارامترهای میزان رضایت مسافران مترو از پله برقی، رضایت از زمان رسیدن، رضایت از کیفیت تهویه، رضایت از تزئینات داخلی، رضایت از تسهیلات سالمندان و رضایت از میزان روشنایی، بیشترین تاثیر در رضایتمندی کاربران ایستگاههای مترو خط 2 شهرداری تهران را داشته‌اند. همچنین کاربری های سرویس، بهداشتی، اورژانس و نمازخانه از پرمخاطب ترین کاربریهای این ایستگاهها هستند. در همین راستا پیشنهاد شده است با کار کردن روی وضعیت این موارد ضمن بهبود خدمات ارائه شده به مسافران در راستای جذب مسافر بیشتر و کاستن از خودروی شخصی در حمل‌ونقل شهری حرکت شود.
کلیدواژه ها:
حمل‌ونقل پایدار، کیفیت فضایی، مترو، مولفه‌های عملکردی، دسترسی
وضعیت : مقاله به صورت مشروط پذیرفته شده است
هفتمین همایش ملی معماری و شهرسازی در گذر زمان