مروری بر تجارب برندسازی شهری به عنوان ابزار توسعه اقتصادی |
کد مقاله : 1050-UOT |
نویسندگان |
الهه احمدبیگی *1، مهشاد شریفی راد1، زینب عادلی2 1گروه برنامه ریزی شهری دانشکده معماری و شهرسازی دانشگاه بین المللی امام خمینی (ره) قزوین ایران 2استادیار گروه شهرسازی دناشکده معماری و شهرسازی دانشگاه بین المللی امام خمینی (ره) قزوین ایران |
چکیده مقاله |
طرح مسئله: یکی از مفاهیمی که امروزه در برنامه ریزی و مدیریت شهری به کار گرفته می شود، برندسازی شهری است. برند یک شهر، به نوعی دارایی یک شهر و ابزاری به منظور تمایز و افزایش اعتبار یک شهر در مقایسه با سایر کشورها می باشد. در این راستا ، پژوهش پیش رو سعی دارد تا به تبیین مفهوم برندسازی شهری و مرور برخی تجربیات داخلی و خارجی در زمینه برندسازی شهری گامی در جهت روشنتر شدن ابعاد این مفهوم و کاربردهای آن بردارد. هدف پژوهش: هدف این پژوهش مروری بر تجارب برندسازی شهری به عنوان ابزار توسعه اقتصادی جهت پیشبرد تحقیقات آتی در این زمینه می باشد. روش پژوهش: در این پژوهش از روش فراتحلیل استفاده شدهاست. نتایج پژوهش: براساس نتایج این پژوهش، مفهوم برندسازی شهری مفهومی میانرشتهای است. توسعه شهری با رقابت پذیری شهری رابطه مستقیم دارد. در ارزیابی برند سازی شهری، ابعاد زمینه ای متفاوتی مطرح شدهاست. شاخص های برند شهری شش مورد حضور، مکان، پتانسیل، مردم، تحرک و زیر ساخت ها را شامل میشوند. مقیاس بررسی برند شهری و ابعاد آن تاکید بر مقیاس شهر و با توجه به هویت موجود در آن و پتانسیل های بالقوه و بالفعل شهر است. زمینه گرایی در شهرها باعث تمرکز روی هویت شهری میشود. مفهوم برندسازی شهری در حوزه های برنامه ریزی شهری و منطقه ای، علوم اقتصادی و مباحث مربوط به گردشگری و رقابت پذیری مورد توجه بوده است. در حالی که باید در حوزه هایی چون جغرافیا و محیط زیست، مدیریت شهری نیز پژوهش هایی صورت گیرد. |
کلیدواژه ها |
برندسازی شهری، برندینگ، تجارب برندسازی، توسعه اقتصادی |
وضعیت: پذیرفته شده |