تاثیر ذهنی نام فضاهای عمومی شهری بر شهروندان(نمونه موردی میادین شهری یزد)
کد مقاله : 1026-UOT
نویسندگان:
مینا پورحیدری *1، محسن رفیعیان2
1دانشگاه یزد دانشکده هنر و معماری
2استادیار گروه شهرسازی دانشگاه یزد
چکیده مقاله:
شهروندان بیشماری روزانه مخاطب فضاهای عمومی شهری هستند و نام فضاهای عمومی شهری آثار ذهنی و روانی بر آنها دارد. از آنجا که نظرات روانشناسی محیطی مبنی بر تعامل انسان و محیط برای طراحان شهری اهمیت ویژه ای دارد ، این مقاله با هدف سنجش وضعیت آثار ذهنی و روانی نام میادین شهر یزد شکل گرفته است. از این رو مولفه هایی که بر اذهان عمومی تاثیر گذارند، در 5 میدان شهر یزد مورد بررسی قرار گرفته است. بنابراین سوال اصلی این مقاله این است که توجه به چه عاملی در نام گذاری میادین شهری می‌تواند بر اذهان عمومی تاثیرگذارتر باشد؟ برای پاسخ به این سوال، در این پژوهش از روش تحقیق تحلیلی افتراق معنایی(مقایسه زوجی) بهره گرفته شده است و با استفاده از آن، مؤلفه اصلی در تاثیر نام مکان را از منظر شهروندان مورد بررسی قرار داده است. در ادامه با بهره گیری از نمونه آماری 384 نفری، مصاحبه ی میدانی در قالب پرسشنامه های افتراق معنایی تکمیل شده است و باتوجه به داده های دریافتی، امتیازدهی به میادین مورد نظر صورت گرفته و تحلیل شده است. نتایج پژوهش بیانگر این مطلب هستند که از بین 13 شاخص عنوان شده، شاخص هویت از اهمیت بیشتری در میان شاخص های دیگر برخوردار بوده است .
کلیدواژه ها:
فضای عمومی شهری، نام، آثار ذهنی و روانی، اذهان عمومی، میدان
وضعیت : مقاله پذیرفته شده است
هفتمین همایش ملی معماری و شهرسازی در گذر زمان