فضاهای شهری به مثابه خاستگاه فعالیتهای فرهنگی و اجتماعی (نمونه موردی: محدوده بازار تهران)
کد مقاله : 1016-UOT
نویسندگان:
سکینه معروفی *
دانشگاه بین امللی امام خمینی – مرکز آموزش عالی فنی و مهندسی بوئین زهرا گروه شهرسازی
چکیده مقاله:
از آنجا که رویدادها و فعالیتهای فرهنگی و اجتماعی نقش موثری در همبستگی و انسجام اجتماعی ایفا کرده و با خلق خاطرات جمعی به مقوله هویت بخشی فضایی و اجتماعی کمک می نمایند.لذا در راستای تقویت این نوع فعالیتها لازم است به ایجاد و تقویت فضاهای شهری مناسب توجه ویژه ای نمود. هدف از این تحقیق ارائه راه کارهایی برای مناسب سازی فضاهای شهری به منظور برگزاری مراسم فرهنگی و جمعی می باشد. برای انجام مطالعات میدانی و بررسی های موردی محدوده بازار بزرگ تهران انتخاب شد. محدوده بازار تهران در بافت تاریخی و مرکزی شهر واقع شده و از دیرباز محل رفت و آمد، ملاقات افراد و هچنین بستر تحولات متعدد بوده و جزء معدود بازماندگان هویت بخش شهر تهران قلمداد می شود. روش تحقیق این پژوهش تحلیلی- توصیفی و با استناد به اسناد تاریخی و مشاهدات میدانی می باشد . در این تحقیق پس از مطالعات نظری و بدست آوردن چارچوب مفهومی، به شناخت و تحلیل محدوده مطالعاتی از طریق مشاهدات میدانی و سپس با استفاده از جدول سوات یه تحلیل محدوده مورد مطالعه اقدام گردید و در انتها با توجه به تحلیل های انجام شده در راستای مناسب سازی محدوده برای برگزاری مراسم فرهنگی و اجتماعی راه کارهای لازم ارائه گردیده است .
کلیدواژه ها:
"فضای شهری"، "فعالیتهای فرهنگی و اجتماعی"، "آئین های نمایشی"،" بازار بزرگ تهران".
وضعیت : مقاله پذیرفته شده است
هفتمین همایش ملی معماری و شهرسازی در گذر زمان